måndag 29 oktober 2012

Festival: Rapport från SMÖF 2012

I lördags bar det av till Söderbärke, SMÖF. Har inte besökt SMÖF tidigare men hört av andra att det skall vara en mycket bra festival. Hade höga förväntningar, bla såg jag framemot att smaka Brekeriets öl som det varit så mycket skriverier om på olika ölbloggar. Att information om rekord i antalet deltagande bryggerier kom ut innan festivalen spädde på de redan höga förväntningarna.

Kl 06.00 gick minibussarna från Göteborgs centralstation så det blev en mycket tidig morgon. :( Kl 8 gjordes ett stopp för att plocka upp ytterligare passagerare. Runt kl 10 stannade vi till på en rastplats och åt lite brunch.

Morgonutsikt


Vi anlände till mässan runt kl 12 precis innan festivalen öppnade. En liten kö hade samlat sig utanför Folkets Hus i det lilla samhället Söderbärke. Hade jag inte vetat är detta var platsen för en av Sveriges största och populäraste ölfestivaler så hade jag inte trott det. Verkligen mitt ute i ingenstans!

I entrén så ingick en provsmakning av festivalölet (Oppigård SMÖF Lager), ett glas, ett häfte och ett smakprovningskort á 100:-. De flesta smakproven på fat kostade 15:-. På flaska var det lite spridda skurar från 15:- till 50:-. Kändes helt ok och prisvärt.

Ölhallen precis efter öppningsdags!


Festivalen var förlagd i två närliggande lokaler, Buteljen (Folket Hus) och Ölhallen (en idrottshall). I Buteljen så kunde man som ni säkert gissat köpa smakprover från flaskor. Ville man köpa en hel flaska så gick det med några få undantag bra att göra det. Här fanns det långa rader med bänkar man kunde sitta vid. I Ölhallen så fanns det 33 olika fatöl. Här fanns det också en del bänkar att sitta vid men även en hel del ståbord. I ölhallen kunde man även köpa lite mat i form av korv med bröd, tapas tallrik och choklad.



Först ut blev festival ölet, SMÖF Lager från Oppigård. Tycker normalt sett inte om lageröl men den här var riktigt bra. Påminde en del om Mikkeller American Dream, fast Mikkeller är i detta fallet lite bättre.

Sedan blev det saison, närmare bestämt Södvik Säsong från Ångöl Kvartersbryggeri. Första gången jag smakat något från detta bryggeriet. En bra saison som jag absolut skulle kunna tänka mig att köpa fler av.

Skebo Bruksbryggeri har jag inte heller smakat något av tidigare så deras Old Town Autumn Dark blev nästa öl. En old ale på 6%, kanske festivalens enda old ale. Överraskade positivt. Karamellig och trevlig och utan de där typiska engelska jästtonerna som jag annars har svårt för.

Efter den kände jag att det var lika bra att fortsätta med något halvmörkt med relativt låg alkoholhalt. Valet föll på Baltazars Dark Brown Ale, en brown ale från Motala Brygghus. Flera i mitt sällskap gillade denna men jag blev inte riktigt imponerad. Kändes vare sig amerikansk eller engelsk utan något mittemellan. Ingen humlesmak men inga engelska jästestrar heller.

Någon IPA måste man ju testa också när man är på festival. Valet föll på The InterNationAle från Närke Kulturbryggeri. En balanserad, maltig med också humlig IPA. Inte jättebesk utan lite mer balanserad. Troligtvis en av de mest balanserade IPAn jag smakat.

Wee Heavy är en annan still som jag fått upp ögonen för efter Sigtunas variant som släpptes nyligen. Esklistuna Ölkultur hade en facebook omröstning om vilket höstöl de skulle brygga. Jag rösta naturligtvis Wee Heavy och det var det alternativet som vann! Höst 2012 kallas ölet. Föredrog helt klart denna framför Sigtunas. Den här kändes mindre besk och fylligare.

Barley Wine är en av mina favoritstilar. Tyvärr finns det inte jättemycket bra svensk barley wine. Det fanns dock några att välja av på festivalen. Valde först Stor, Stark och Vacker från Skebo Bruksbryggeri. Den här ölen var nog festivalens största besvikelse tyvärr. Ingen fyllighet som en barley wine skall ha. Gissar att den jäst ut lite mer än man tänkt sig.

Buteljen!


Brekeriet har man ju hört mycket om på sistone. De gjorde ju stor succé på Stockholm Beer Festival. Cassis var tyvärr inte med på SMÖF men däremot deras andra öl. Först ut blev Pickener Farmhouse Ale. En väldigt trevlig saison med relativt mycket syrlighet.

Efter det blev det dags för en annan saison nämligen Brekeriet Saison. Den här var helt klart riktigt bra. Mindre syrlig än Farmhouse Alen. Kommer gå att beställa på systemet från och med den 1 november. Tror den här kommer bli populär!

Roken!


En saison med torvrökt malt? Helt klart inte en idé jag hade kläckt. Men vilket snilledrag! Nästa öl blev alltså Brekeriet Roken från Brekeriet. Vilken harmoni och balans! Tonerna från jästen integrerades i rösksmaken på ett sätt som jag inte hade kunnat föreställa mig. Festivalens bästa öl helt klart! Enda lilla negativa som jag skulle kunna säga är att den kändes något "tung" efter ett tag. Även denna kommer att gå att beställa på systemet från och med den 1 november.

Ölhallen vid 4 tiden. Mycket folk!


Porter är en annan ölstil som ligger mig varmt om hjärtat. Ambassadörs Porter från Qvänum Mat & Malt har jag smakat innan på Gothenburg Beer Festival så jag tog ett säkert kort. Helt klart en väldigt bra imperial porter som smakar som jag anser en porter skall smaka, mörk kvalitets choklad. Till denna avnjöt jag en delikatesstallrik med olika ostar, korvar och oliver. Funkade riktigt bra ihop!

Bin 134!


Avslutningsvis blev det mer öl från Qvänum, nämligen Bin 134, en barley wine. Inte lika bra som Bötet Barley Wine eller Nils Oscars barley wine, men helt klart en bra barley wine. Skulle kanske vinna en del på lagring så smakerna av russin och torkad frukt kommer fram mer. Efter det var det dags att åka hem till Göteborg igen. 6 timmar hade gått och timmarna hade gått fort.

Detta var första gången som jag besökte SMÖF och kommer det erbjudas tillfälle att besöka festivalen igen kommer jag inte vara sen att tacka ja. Det är så här en ölfestival skall vara: spännande urval, bra lokal, bra organiserat, tydlig och konsekvent information, många toaletter, bra med sitt och ståplatser, bra möjligheter att skölja provglaset, bra mat och som grädde på moset prisvärt. Betyget kan bara bli 5 av 5 möjliga! Med tanke på att Sveriges mikrobryggerier bara blir fler så kommer den här festivalen växa och bli ännu häftigare de närmaste åren! Kan bara rekommendera alla ölentusiaster att åka till SMÖF!

Som vanligt så finns det fler bilder på vår Facebook sida!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar