torsdag 27 december 2012

Provsmakning 2: My Mothers Porter

Så var det dags att smaka av vår havregrynporter (My Mother's Porter) igen. Har inte velat recensera det här ölet igen innan Amylases Vinterölsträff då jag tycker det är viktigt att folk får bilda sig en egen uppfattning om hur bra/dåligt ett ölet är utan påverkan från någon.

Ölet har nu legat på flaska i ca sex månader nu och för ett mörk öl med ett OG på 70 så får väl det anses som en lämplig tid för att analysera slutresultatet på riktigt. Jag var ju inte helt lyrisk när jag provsmakade denna sist.



Utseende: Det bildas snabbt ett fluffigt skum vid upphällningen som sakta  sjunker. Mörkbrun-röd-brun i färgen.

Arom: Här har det hänt saker! Nu är aromen kraftig och med mycket choklad men även mörka torkade frukter kommer fram. 

Smak: Smaken påminner en hel del om aromen. Mörk choklad och mörk torkad frukt. I eftersmaken finns lätt rostad havre. Det finns en riktigt bra balans och harmoni i smakerna och inget sticker ut nämnvärt. Så det är framförallt balansen jag är nöjd med i det här ölet. Ingen smak dominerar på ett negativt sätt. Kolsyran är perfekt för en porter. Man känner att ölet är fylligt. Vätskan är tjock, len och fin. Att dricka ölet blir som en smekning i munnen. Ölet som var något beskt när jag först provsmakade det är numera lite lätt sött.

Slutsats: Jag kommer faktiskt på mig själv att tänka, "men finns det ju inga fel", och det är första gången jag upplever det med ett eget öl. Efter en stunds funderande så kommer jag fram till att jag skulle kanske skippat Munich II malten som troligtvis inte medför allt för mycket i detta ölet och haft i mer dark crystal istället men det är verkligen en mindre finjustering. Visst ölet skulle gärna få smaka mer men nu är bara ölet på 6% och det får man tänka på. Är helt klart lite sugen på att göra en starkare version av detta ölet efter framgången på vinterölsträffen. Oavsett så känns det också som om det här ölet kan fortsätta att utveckla sig något framöver. Ölet får faktiskt hela 4,8 i betyg på en femgradig skala, helt klart bäst av våra öl hittils! Dock är jag fortfarande förvånad att detta ölet lyckades sno åt sig en tredjeplats i den konkurrensen av framförallt starkare öl som var på vinterölsträffen, men otrolig roligt naturligtvis! Jo förresten, det finns ett fel till, jag har bara 7 flaskor kvar... Får hålla hårt i dem......



2 kommentarer:

  1. Har kvar min, 40årspresent, men den avnjuter den nog på lördag 29/12.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du har sparat den så pass länge! De sista tre månaders lagring gjorde väldigt mycket på det här ölet!

      Radera