söndag 16 december 2012

Recension: Hispans brunjul

Amylases Vinterölsträff så fick jag en flaska av Erik Waller (bloggen berrysbekymmer) då jag visat intresse för hans brown ale recept på hans blogg. Trevligt! Skall vara en rejält torrhumlad brown ale med hela 9g/l. Han ville ha lite feedback på sitt öl så här följer en recension av ölet. Förutom att det var en brown ale och rejält torrhumlad så visste jag inte inget om OG, FG, IBU, EBC etc.



Vill först och främst ge beröm för etiketten, snygg i sin enkelhet. Inte alla bryggare som bryr sig om att göra etiketter (exempelvis vi).

Utseende: Det bildas snabbt ett fluffigt skum vid upphällningen som sakta sjunker. Färgen är ganska så mörk men vid solljus från fönstret får den en mörk brun färg.

Arom: Här var det humle! Vet inte vilken sort men gissar på Centennial. 

Smak: Smaken påminner en hel del om aromen. Amerikansk humle med tropisk smak. I eftersmaken skymtar en liten maltsmak förbi som jag tycker påminner om småkakor. I slutet kommer även en rejäl beska. Ölet ger en torr känsla som gör det lättdrucket. Kolsyran känns lagom.

Slutsats: Det här var ett gott och lättdrucket öl. Hade mer än gärna haft det här ölet på ett julbord. Jag finner ingen smörkola, strävhet eller några andra fel i vare sig smak eller arom. Det som jag har att invända mot detta ölet är vilken stil ölen tillhör. Detta känns mer som en IPA än en brown ale. Det finns ytterst lite maltsmak i ölet. Men oavsett, så var detta ett bra öl.

2 kommentarer:

  1. Tack för att du recenserade min öl!!
    riktigt roligt att höra vad du tyckte om ölet!
    OG 1,042
    FG 1,010
    EBC vet ej var en del egenrostad malt i
    IBU 35
    men torrhumlingen förstärkte beskheten rejält.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Roligt att du gillade recensionen!

      Radera