onsdag 12 juni 2013

Tävling: Amylases sommarölsträff 2013

I helgen gick Amylases sommarölsträff av stapeln i Göteborg. Hade personligen inte varit på sommarölsträffen innan utan bara varit på vinterölsträffen tidigare så jag tyckte det skulle bli intressant att se skillnaderna mellan dessa två träffar.

Från Fear Wolf Brewerys och Bellevue Brewing Boys (brygglaget vi delar lokal med) sida så valde vi att inte ställa med något detta året. Det som vi kände att vi hade kunnat ställa upp med var vår sommar IPA men den är vi inte så nöjda med att vi vill tävla med den. Men vem vet, kanske ställer vi upp nästa gång med något spännande?

Lokalen öppnade för oss besökare kl 13. Vi var där en kvart innan och kön utanför lokalen hade redan tilltagit lite grann. Iom att lokalen tar ca 150 st personer och intresset för träffarna har öka markant de senaste åren så har man från Amylases sida börjat med besöksregistrering i förhand. Precis som i vintras så tog platserna slut väldigt fort. Den här gången fick man dock pga en dubbelbokning byta lokal till folkets hus i Backa.

Folkets hus i Backa.

Men nog om lokal och antalet besökare, tillbaka till själva träffen. Sammanlagt ställde 27 st öl upp i den här träffen. Osäker på om det var rekord eller ej i antalet öl på en Sommarölsträff. En ganska stor blandning av stilar i alla fall. Brown ale, veteöl, berliner wiesser, pale ale, saison och IPA mm. Det som gjorde mig personligen lite förvånad var att det bara fanns två stycken IPA, trodde det skulle vara fler. Men samtidigt så såg jag det positivt. Bland deltagare fanns många sedan tidigare kända ansikten som Janne Berglund, Erik Waller, Fredrik Ekstedt, Fredrik Nivert, Martin Jonsson, Conny Jonsson och Rick Gordon Lindqvist.

Var någon pale ale som jag smakade som troligtvis jäst för varmt och några öl som var lite menlösa och intetsägande men överlag höll ölen en väldigt hög klass. Jag hade faktiskt riktigt svårt med hur jag skulle rösta. Hade hela 10 öl som jag ville lägga min röst på! Tills slut bestämde jag mig för att rösta på Rött men inte sött och An Ananas av Timo Krjukoff och Johannes Krjukoff två Berliner Weisse med hallon och ananas. Min tredje röst föll på Sommarweisse av Ronny Thörnsson, Dennis Börjesson och Niklas Larsen, en himla läskande Weissbier.

Kl 15 var det dags för inlämning av röster och vid 15.30 tiden var det dags att presentera resultet. På första plats hamnade lite oväntat (i alla fall för mig)  Drakens hopfen weisse av Fredrik Nivert, Conny Jonsson, Rick Gordon Lindqvist och Sven Nilsson. Två kom Rött men inte sött av Timo Krjukoff och Johannes Krjukoff. En fantastik Berliner Weisse med hallon. Härlig fruktighet med en härlig syra. På tredje plats kom välförtjänt Ut i vår havre av Daniel Rutgersson och Patrik Johansson. En saison med bla brett, blåbär och kryddor. Riktigt god och det var riktigt nära att jag röstade på den. Fullständigt resultat hittar ni här.

Prisutdelning!

I vanlig ordning så var detta en träff med god anda, trevlig stämning och god öl! Träffade många hembryggare och diskuterade saker mellan himmel och jord. Hur trevligt som helst!

Den enda droppen i vinbägaren är att man inte kan vara i en lokal där det finns lite bättre matalternativ förutom korv med bröd men det är ju inte Amylases problem/fel utan det är ju svensk alkohollagstiftning som är alldeles för gammalmodig och krånglig i det avseendet.

Som vanligt så finns det fler bilder på vår Facebook sida! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar