söndag 8 september 2013

Humleodling: 120 dagar i jorden

Så var det dags att avlägga en sista rapport för i år från humleodlingen.

Var har då hänt sen sist? Jo, de har växt lite grann (inte lika mycket som i juni och juli) och faktiskt så har det kommit små små kottar. Det finns dock ingen chans i världen att det kommer bli någon skörd i år. Vilket jag inte hade räknat med, även om det hade varit roligt.

Från vänster sett på spaljen så har Safir och Magnum plantorna växt som mest. Taurus har börjat mörka och tacka för den här säsongen verkar det som.

Nära skjuter ingen hare. Någon skörd blir det som väntat inte i år.




Så här ser odlingen ut idag.
I rapporten från 60 dagar i jorden fanns det en del tips för dom som är intresserade av att odla humle. Nedan följer lite mer tips och slutsatser som jag kommit fram till:

Plantorna växer som mest i juni och juli
Den här månaden har plantorna visserligen växt men inte alls som dom gjorde i juni och juli. Så de riktiga tillväxt månaderna är juni och juli. Får återkomma nästa år om hur dom växer i maj månad.

"Säkerhetsavstånd" mellan plantorna
Jag har tidigare läst att ett lämpligt säkerhetsavstånd mellan plantorna är 1 meter. Har du olika sorter så kan jag bara hålla med om denna rekommendationen. Planerar du att bara ha en sort kan du sätta dom med mindre mellanrum förstås. Men då får du vara beredd på att dom kommer trassla sig in i varandra.

Det är mycket svårt att få skörd första året
Jag har kommit fram till att de är mycket svårt att få någon skörd det första året. Det kräver optimal placering, en mycket bra sommar och en del omtanke (bevattning och gödning).

Så, det här var sista rapporten från odlingen i år. Nu håller jag tummarna att samtliga plantor överlever vintern!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar