måndag 2 juni 2014

Humleodling: Juni-rapport från humleodlingen

Så var det dags för juni-rapporten från humleodlingen.

Vad har då hänt sen maj-rapporten? Jo, plantorna har ju självklart växt en hel del. Det som är intressant är att de olika sorterna har växt väldigt olika i år. Och konstigt nog är det dom plantorna som har minst soltimmar som är störst än så länge?! Taurus plantorna som var dem som blev störst förra året är helt klart minst hittils. Det kanske jämnar ut sig längre fram, vad vet jag.

Humleodlingen idag

Oavsett vad, det växer verkligen så det knakar nu. Trots att maj inte varit supervarm så har det varit dagar då skott på plantorna växt över decimetern. Det är flera skott som nu är närmare tre meter. Dessutom så är skotten grövre i år, ca 4 mm i diameter skulle jag uppskatta det till. Vet faktiskt inte heller om jag kommer få "plats" i spaljén. Helt klart känns det som om det kommer bli en grön vägg av hela spaljén i år. Iom att spaljén bara är 1,8 meter hög så försöker jag få skotten att växa upp och sedan ner igen på spaljén. Har funkat bra hittils.

En början på kottar börjar redan komma.


Tittade lite på gamla blogginlägg från humleodlingen och jag tycker personligen att det inte är en jättestor skillnad mellan hur odlingen ser ut idag och hur den såg ut så sent som i augusti förra året. Har tex redan fått små knoppar på flera skott som sedan kommer bli kottar. Precis som i augusti förra året. Med tanke på att plantorna redan har blivit så här stora så känns det som om att det kanske kan bli en liten skörd om det blir en bra svensk sommar!

Har även fått ytterligare en spaljé att odla humle på. Hade tänkt skaffa Cascade men dom var ju naturligtvis slut på Eickelmann. Lite surt. Så det fick bli 4 st plantor av sorten Merkur. Vid den här spaljén tänker jag  plantera plantorna något tätare (iom att det är samma sort). Återkommer till den här delen av odlingen i nästa rapport.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar