fredag 8 maj 2015

Provsmakning: Hoppy Brown

Hoppy Brown!
Dags för en provsmakning igen. Den här gången av vår american brown ale som vi bryggde i höstas och jäste med två olika sorts jäster, US-05 och M44 West Coast från Mangrove och därmed två glas den här gången. Redan vid flasktappningen noterades skillnader i FG och därmed utjäsning.

Utseende: Utseendet är identiskt. Hinner ingen skillnad i klarhet. Däremot så har jag funnit M44s jästkaka i botten på flasken som mindre fastare än US-05s.

Arom: I aromen så finns amerikansk citrus humle och i bakgrunden lurar karamell. Skillnanden här är att jag finner M44s arom mer intensivt fruktig.

Smak: I smaken så finns det smaker av citrus, karamell och knäck. Även här känns M44 mer humlig. Tycker också M44 känns något mer drickvänlig vilket kan förklaras med det lägre FGt. US-05 versionen känns tråkig i jämförelse.

Slutsats: Det här var vårat första försök på stilen american brown ale och med det i åtanke så för detta anses vara med beröm godkänt. Hade jag gjort om receptet idag så hade jag dock plockat bort CaraAroma och lagt i mer Crystal Malt. Hade även valt att öka på mängden Carafa 1 för att få mer chokladiga toner/smaker. Torrhumlingen hade jag skippat. Det är just dom chokladiga tonerna som är det största "felet" på det här ölet om man skall gå efter SHBFs typdefinitionerna. Och vilken jäst hade jag använt? Som några av er säkert listat ut så blir det M44 som blir vinnaren. US-05 versionen känns helt enkelt mer balanserad men samtidigt tråkig medans West Coast versionen känns något mer lättdrucken och med mer tryck i smakerna. Om jag hade kunnat ta ut skillnaderna helt blint låter jag dock vara osagt.

2 kommentarer:

  1. Hej, och trevlig blogg ni har!
    Skulle precis välja jäst till vår Sommar Ale och hade M44 i tankarna. Du/ni övertygande mig. Tack!
    //Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och stort tack!
      Hoppas ni blir nöjda med erat val av jäst!
      /Peter

      Radera