torsdag 24 september 2015

Humleodling: Skördedags!


Skörd nr 1

Skörd nr 2

Skörd nr 3
Ja, som rubriken antyder så blev det en skörd från humleodlingen i år, den dåliga sommaren till trots. Små kottar men samtliga var prassliga som papper och lupinen fanns allt där inne i kottarna. Blev gul och klibbig om fingrarna av allt plockande. Bilderna visar alltså årets skörd hittills. Och i år skördade jag inte Saphir humle som förra året (skulle någon i Göteborgsområdet vara intresserad av att komma och plocka så hör av er). Samtliga sorter (Northern Brewer, Magnum, Taurus, Merkus) producerade färdiga kottar år. Mest kottar fick jag av Northern Brewer. Minst kottar fick jag av Merkur plantorna som dock bara är ett år gamla. Nästa år får jag köpa mig något myggnät eller dylikt och använda någon fläkt till torkningen. Det här året har jag vara torkat dom liggandes på hushållspapper i några dagar.

Första delen av humleodlingen

Andra delen av humleodlingen

Det positiva i år är helt enkelt att jag fått kottar på samtliga plantor som är 1 år eller äldre. Har inte fått så mycket kottar något år innan så trots sommaren som varit så har det ändå gått bättre än något tidigare år. Och i år har jag också fått fler skott än någonsin. Har fått ett från Saphir och flera stycken från Merkur. Snart kommer jag inte ha plats för alla skotten.:) Och dessutom har plantorna blivit större än tidigare.

Men det går inte att komma ifrån att det hade gått ännu bättre med en varmare sommar och vår. Sommaren och även våren var bedrövlig ur ett humleperspektiv. En dålig sommar kan försena skörden med en hel månad läste jag i denna rapporten som också innehåller en mängd intressant information om humleodling. Och en månad på våra breddgrader är ganska mycket iom att frosten kommer ganska kort efter skörden. Rapporten innehåller också mycket annan information om humleodling, dock ur ett kommersiellt perspektiv.

Fick också ett tips via gruppen Humleodlarna på facebook om det här klippet som kan vara intressant för den som odlar eller funderar på att börja odla humle. Detta klipp handlar dock uteslutande om odling av svenska sorter så månad för mognad och skörd stämmer inte tex.

Så vad skall jag använda den här egenodlade humlen till? För ni som inte följt odlingen tidigare så kan jag berätta att tanken är att använda den som bittergiva i något av våra öl under hösten. Vi får se vilket öl som det hamnar i.:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar