lördag 15 oktober 2016

Bryggning: Ragnar Lothbrok

Ni som läst det tidigare inlägget om mjödbryggning har kanske gissat att det skulle komma ett inlägg liknande detta. :)


Ragnar Lothbrok

För att på ett tydligt sätt hålla isär våra öl med mjöden så har jag bestämt mig för att ge samtliga mjöd namn från den helt grymma TV-serien Vikings. Först ut får huvudrollskaraktärn Ragnar Lothbrok bli.:)

Det här mjödet fick bli en så kallad acerglyn, ett mjöd med lönnsirap. Precis som när vi bryggde ett barley wine med lönnsirap så köpte vi lönnsirapen härifrån. Receptet såg ut så här:

6 kg klöverhonung
3 kg lönnsirap
8 g jästnäring
2 st paket Lalvin D47
Kokat vatten nerkylt till 17C för att fylla upp 23 liters jäskärlet

Angående jästvalet så föll det på Lalvin D47 då liknande recept på forum använt och rekommenderade den jästen. Visserligen har den jästen en del krav på näring men lönnsirapen skall enligt vad jag läst innehålla en del näring så det skall nog funka. Tillsatte visserligen jästnäring men rehydrerade den inte som det stod att man skulle göra. Liten nybörjarmiss från min sida där.

Blandade ner lönnsirap och 3 kg honung (som var ursprungstanken) i jäshinken och fyllde sedan på med det nerkylda vattnet. Mätte OGt och fick då 1.090 vilket var bra mycket lägre än vad jag tänkt mig. Hällde i ytterligare 3 kg och skakade om jäskärlet så gott det gick och fick upp OGt till 1,110. Såg sedan att det var honung som inte löst upp sig med musten i botten av kärlet och tog skaftet på mäskrodret och rörde om ordentligt. Tog dock inget ytterligare OG prov. Det blir bra starkt ändå...

Jästen alkoholtolerans är nämligen på 14% så troligtvis kommer FG landa på 1,002-1,004.  Tänkte primärjäsa i en månad sedan tappa om och tillsätta ytterligare jästnäring och extra lönnsirap. Sedan kommer det troligtvis få stå en längre tid och lagra till sig. Acerglyn skall tydligen vara riktigt lagringskritiska vad jag har läst. Kort innan flasktappningen planerar jag att tillsätta en ekspiral under en veckas tid. Oavsett vad, dagen därpå jäste det i alla fall.:)

Gillar du Fear Wolf Brewery? Vill du hjälpa till att hålla site:en vid liv och se fler inlägg?
Då får du gärna skicka en donation via Swish på Swishnummer 0739 027829.
Pengarna går oavkortat till bryggrelaterade utgifter och inget bidrag är för stort eller för litet. Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar