måndag 12 december 2016

Tävling: Amylases Vinterölsträff 2016

Igår gick Amylases Vinterölsträff traditionsenligt av stapeln i Folkets Hus i Fräntorp. Självklart så deltog vi som tävlande även denna gången! :) 

Vi har ju flera gånger tidigare ställt upp som tävlande på den här träffen, närmare bestämt var detta för 6:e gången. Tidigare år:
I år hade vi först bara tänkt ta med oss Monks Secrets, vår belgiska strong ale med dadelsirap men på SM tidigare i år så gick det inte åt så mycket öl av It was Judas (imperial stout med muscovadosocker) som vi trodde. Det faktumet och att vi är lite trötta på mörk stark öl ledde till att vi valde att ställa upp med båda dessa öl. It was Judas var vi väldigt nöjda med medans Monks Secrets tyckte vi inte räckte hela vägen fram och önskade feedback på.

I år ställde 43 (2 st avanmälda) st öl upp. Lite mer än förra året då det var lite mindre än vanligt. Var många nya ansikten både bland besökare och tävlanden tyckte jag. I år var det i mitt tyckte mycket porter och stout men mindre APA, IPA och DIPA jämfört med tidigare. Kvaliten i år var väldigt hög, något av det högst jag varit med om vid en Amylase träff. Smakade i stort sett samtliga öl och hittade inga direkta felsmaker hos något öl.  Tänker inte tråka ut er läsare med mer information om dom tävlande ölen utan nämner istället dom ölen som jag röstade på. På första plats satte jag öl nummer 4 med namnet Sota Mera (en rökporter), på andra plats satte jag öl nummer 34, Simons julkula (Amerikansk Red Ale). Och slutligen på tredje plats satte jag öl nummer 17 Dark Matter Porter, en imperial porter med bla honung.

Prisutdelning.

På första plats i år kom just öl nummer 17. Andra plats tog Sebastian Jonsson med öl nummer 33, som var en stout med kokos och lagrad på ekkuber med rom.  På tredje plats kom för mig lite oväntat Stallbacka Pils (nummer 18).

Får vår del så kom It was Judas på en 6:e plats och det får man vara nöjd med i ett sånt här starkt startfält. Monks Secrets kom väntat lite längre ner, närmare bestämt plats 23. Hela resultatlistan hittar ni här

Avslutningsvis ett stort tack till Amylase som arrangerar den här träffen år er år!

Gillar du Fear Wolf Brewery? Vill du hjälpa till att hålla site:en vid liv och se fler inlägg?
Då får du gärna skicka en donation via Swish på Swishnummer 0739 027829.
Pengarna går oavkortat till bryggrelaterade utgifter och inget bidrag är för stort eller för litet. Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar