torsdag 9 mars 2017

Flasktappning: Helga

Igår kväll blev det dags för flasktappning av mitt mjöd med passionsfrukt och mango som jag startade igång i mellandagarna.

Iom att mjöd kräver en hel del omtappningar för att klarna så summerar jag därför samtliga omtappningar av detta mjöd nedan i detta inlägget istället för att göra en massa "omtappningsinlägg".

26/12:  Mjödet sätts igång. OGt mäts upp till 1,070.

Innan en första omtappning
14/1: En första omtappning för att bli av med allt fruktkött och kärnor som flöt omkring (se ovan). SGt mäts till 1,000. Liten aktivitet i jäsröret fortfarande. Ingen alkoholhetta faktiskt! Tappade om och tillförde 2 gram jästnäring.

29/1: Börjat klarna. Mycket låg aktivitet i jäskärlet, flytande fruktkött och ett bottensediment på kärlet gjorde att jag gjorde ytterligare en omtappning. Tillsatte även 2 gram jäsnäring. 

5/2: Hade i stort sett klarnat, några enstaka flytande fruktrester. Snart dags för flasktappning.

Innan flasktappning.
2/3: Flasktappning. FGt visade fortfarande 1,000 vilket med ett OG på 1,070 ger en alkoholhalt på 9,2%. Kolsyresatte med 8g/l för att få ett kraftigt kolsyrat mjöd. Återstår dock att se om det finns någon levande jäst kvar till kolsyran. Får tillsätta ny jäst i så fall. Blev i alla fall 11,5 liter att lägga på flaska faktiskt. Liten fruktig smak från passionsfrukten, inte någon mango smak som väntat.

Tanken att ha med mig några flaskor av detta mjödet till Amylases Sommarölsträff i år kvarstår fortfarande. Så boka in 10 juni i era kalendrar redan nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar