fredag 29 september 2017

Flasktappning: Astrid

Iom att mjöd kräver en hel del omtappningar bla för att klarna så summerar jag därför samtliga omtappningar av detta mjödet i detta inlägget istället för att göra en massa korta omtappningsinlägg.


15/4: Mjödets sätts igång. OGt uppmättes till 1,125.

Efter jäsning.


28/4: En första omtappning för att avlägsna mjödet från jäskakan och för att bli av med grumligheten gjordes. Ett SG prov togs och mättes upp till 1,050, dvs bara 9,8%. Rejält mycket högre SG än vad jag hade förväntat mig.

23/5: Nästan blank med jäsningen hade fastnat på 1,050. I brist på andra idéer tillsatte jag ett paket EC-1118.

Nästan blankt/klart!

29/6: En omtappning men jäsningen har helt fastnat på 1,050. Tillsatte ytterligare en liter granatäpplejuice.

10/8: Tillsatte 4 g kalciumkarbonat, 2 g GoFerm och 4 g Fermaid-k och ett paket EC-1118 och ett paket QA-23 i ett försök att få igång jäsningen igen.

20/8: Ytterligare en FG prov visade nu 1,042. Iom att jag inte tog något prov efter att jag tillsatte ytterligare granatäpplejuice så vet jag inte om jäsningen kom igång igen eller ej. Men rätt gott och balanserat ändå faktiskt. Restsötman tar ut mycket av granatäpples syrlighet. Och det smakar av både honungen och granatäpplejuicen. Tillsatte Kwik Clear för att få det riktigt kristalklart och göra det redo för flasktappning.

8/9: Sista omtappningen innan flasktappning. Kwik Clear har helt klart gjort jobbet bra.

17/9: Flasktappning. Smakar lovande. Syran från granatäpplejuicen gör att detta mjödet inte alls uppfattas så sött som det kunde gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar