lördag 23 september 2017

Provsmakning: Helga

Dags för ett första provsmakningsinlägget av ett mjöd här på bloggen. Först ut blir Helga, ett mjöd med passionsfrukt och mango som jag satte igång i mellandagarna. Jag hade även med mig några flaskor till Amylases Sommarölsträff i somras som fick ett väldigt positivt mottagande.

Helga!

Utseende: Färgen är ljusgul, bubblorna skapar i början ett vitt tunt skum som snabbt försvinner.

Arom: Aromen är fruktig, frisk och naturligtvis med inslag av honung.

Smak: I smaken dominerar den fruktiga smaken som man känner i aromen. Tillsammans med torrheten skapas en tilltalande friskhet. Kraftigt kolsyrad, som var tanken. Var lite orolig att det inte skulle finnas någon jäst kvar till kolsyrejäsniingen men det fanns det öppenbarligen.:)

Slutsats: Målet med det här mjödet var något torrt, kolsyrat, somrigt och friskt som inte var superstarkt. Och det anser jag mig ha lyckats med. Sen finns det alltid små detaljer som man kunde gjort annorlunda. Mangon gjorde ju inget smakmässigt avtryck och jag hade kunnat använt mer passionsfrukt än vad jag gjorde. Ett alternativ till nästa gång är att köpa passionsfruktpuré och använda det istället. Skulle kanske även uteslutande använt mig av rapsblomster honong. Hade jag gjort detta hade troligtvis det blivit ett lite bättre tryck i smakerna.

Glaset är ett så kallat teku glas från Sejdelshoppen om någon undrar.:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar