måndag 16 april 2018

Bryggning: Aslaug

Aslaug
I söndags blev det dags att dra igång hela tre olika traditionell mjöd. Efter att ha testat göra mjöd på timjanblomster honung (Athelstan) så blev jag intresserad av att göra fler mindre satser (5 l) på olika sortshonung. Honung finns i så många variationer och dessa variationer är i sin tur unika för varje biodlare/plats.

Finns en hel del spännande olika sortshonung att köpa hem från ebay, inte billigt förstås men någon last skall man ju ha. :) Eftersom dessa tre satserna bara är på 5 liter krävs inte mycket mer än 2 kg. Är det en väldigt kraftigfull/smakrik honung räcker det med 1 kg.

Först ut blir ett mjöd som jag kallar Aslaug (sedvanigt efter karaktärerna i The Vikings) som är ett mjöd gjort på lavenderblomsterhonung. Lavender honung är en väldigt söt honung (man verkligen känner sötman i aromen) och några vittnade om att ett mjöd gjort på denna honungen lätt kunde smaka tvål. Av dom anledningarna så valde jag därför att inte göra ett så starkt mjöd av denna och att jäsa det torrt med en annan jäst som jag normalt sett inte använder till tradtionella mjöd. Troligtvis kommer mjödet uppfattas sött ändå. Lite beroende på hur resultatet faller ut så kommer jag antagligen tillsätta lite ek till detta mjödet för att få till balansen.

Receptet blev enligt nedan:
  • 2 kg lavenderblomsterhonung
  • vatten kokat och nerkylt till 17C och tillsammans med honungen utgjorde en volym på6 liter
  • 8 g Fermaid O (tillsattes dagen efter att mjödet startades)
  • 5 g GoFerm
  • 5 g bentonite (för att skynda på klarningen)
  • 1 st paket Lalvin KV-1116
  • Uppmätt OG 1,110
Lavendel honung
Jag går nu över från Fermaid K till Fermaid O då jag har kört mycket bra om det. Har tyvärr ingen länk men på gotmead forumet finns en hel del tester som indikerar att behovet av lagring minskar. Fermaid K kan ge visa kemiska toner som visserligen försvinner med lagring.

Testar även att tillsätta bentonite från start på dessa tre mjödet. Dom traditionella mjöden jag gjort hittils har varit krävt en hel del tid, omtappningar och andra åtgärder (kallkrasch och Kwik Clear) för att klarna. Förhoppningsvis kommer detta göra att klarningen påskyndas och antalet omtappningar blir något färre.

Nu får det här mjödet stå och jäsa och gotta till sig. Blir nog en flasktappning av denna till hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar